Wednesday 9 March 2011

Daei rabbani #2

Bismillah…

Alhamdulillah… sinaran matahari yang semakin memancar membuatkan kita semakin mahu melihat dan merenung apakah pengakhiran segala pergolakan dan kebangkitan ummah, semakin kita melompat-lompat untuk menyertai perjuangan mereka. Walaupun bukan di medan dan arena yang sebenar, semoga Allah melihat usaha kita yang sangat kecil ini oleh hamba-hambaNyayang amat kerdil ini.

><><><><><><><><>><<><

Sebelum kita pergi lebih jauh, antara wahyu Allah dalam surah Al-Mudassir VS Al-Muzammil, mari kita lihat apakah asbab an-nuzul kedua-dua surah.

Al-Mudassir diturunkan ketika Nabi Muhammad SAW sangat bersemangat untuk berdakwah dan menyampaikan wahyu kepada kaum dan sahabatnya. Pada ketika itu, yang dimaksudkan "wahai orang berselimut" adalah orang yang telah tahu, tetapi belum menyampaikan wahyu Allah tersebut. Maknanya, Al-Mudassir ditujukan kepada para daei yang bersemangat berkobar-kobar dan mempunyai 'hammasah' yang tinggi.

Al-Muzammil pula, diturunkan ketika Nabi Muhammad SAW yang takut dan gementar selepas menerima wahyu pertama lalu berselimut. Untuk mencari kekuatan jasmani dan rohani, lalu diturunkan ayat-ayat Al-Muzammil tersebut. Itulah kekuatan yang sebenar seorang daei rabbani yang seluruh kekuatannya hanyalah bersumber dari Penciptanya Yang Maha Esa. Maka, wahyu tersebut diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW ketika amat memerlukanNya sebagai tempat pertama bergantung.

Lihatlah, tema yang dibawakan oleh kedua-dua wahyu Allah ini juga berbeza. Tetapi, both of it adalah perintah Allah.

Perintah yang akan dilakukan serta-merta oleh hambaNya. Bukan setakat Nabi Muhammad SAW, golongan sahabat juga begitu. Identiti dan cirri-ciri yang unik inilah membuatkan mereka menjadi golongan yang hebat, golongan yang akhirnya menguasai 2/3 dunia.

Tema yang dibawa oleh surah Al-Mudassir ialah dari segi operational dan strategi dakwah. Sebaliknya, surah Al-Muzammil, membawa tema ruhiyyah dan peranan kekuatan rohani untuk seorang daei yang mempunyai hubungan yang dekat dengan Rabbnya.

><><><><><><><><><>>><><>

Ketika itu, kami disuruh pilih oleh penyampai, Ustaz Adthif… mahu Surah Al-Mudassir atau Surah Al-Muzammil??

Setelah ditanya berkali-kali, kami undi…dan pemenangnya adalah surah AL-MUDASSIR.

Puas Ustaz terangkan tentang asbab an-nuzul dan tema yang dibawa supaya kami, yang mendengar dapat memilih dengan tepat dan tidak membabi buta ataupun tergesa-gesa dalam memilih. Saya juga merasakan semua yang mendengar sangat bersemangat untuk menjadi daei rabbani sekali gus memilih surah tersebut sebagai isi kepada perbincangan tersebut. Semangat mereka sangat tinggi hingga terpancar di wajah-wajah daei sekalian tanpa perlu ditanya atau diluahkan. Termasuklah adik-adik yang 1st & 2nd year.

><><><><><><><><><><><><>

Mari lihat dan hayati satu per satu ayat dalam surah tersebut berserta terjemahannya.

[1] "wahai orang yang berselimut!"

[2] "Bangunlah, lalu berilah peringatan!"

[3] "dan agungkanlah Tuhanmu,"

[4] "dan bersihkanlah pakaianmu,"

[5] "dan tinggalkanlah segala (perbuatan) yang keji,"

[6] "dan janganlah engkau member dengan maksud memperoleh balasan yang lebih banyak".

[7] "dan kerana Tuhanmu, bersabarlah."

><><><><><><><><><><><><><><

[1] "wahai orang yang berselimut!"

Allah menyeru orang yang sedang berselimut. Orang yang berselimut yang hanya berehat dirumah, yang melakukan rutin hariannya seperti biasa tanpa memikirkan sedikit pun masalah ummah ini. Orang yang juga mampu untuk beri peringatan, namun, tidak berbuat apa-apa.


 

[2] "Bangunlah, lalu berilah peringatan!"

Dengan sergahan itu, berakhirlah masa tidur untuk seorang daei. Dengan sergahan itu, daei sejati akan immediately bangun dengan segar dan sedar untuk melakukan suruhan Allah. Namun, apakah suruhan tersebut?

'berilah peringatan'!

Dengan warning or threatening??

Kalau warning? Itu adalah amaran, untuk menyelamatkan orang lain dari bahaya dan sengsara. Namun, tetap wujud amaran menuju perkara kebaikan agar dapat menjauhi perkara keburukan.

Then, kalau threatening pula? Itu adalah ancaman, untuk menakut-nakutkan pihak lain @ musuh dengan member ancaman bahaya. Tidak pula wujud ancaman terhadap perkara kebaikan @ bahagia.

Bagaimana pula beza perkataan نذر @ بشير ?

"nazir" adalah warning dan "basyir" adalah threatening.

Jadi, dalam wahyu Allah adalah memberi amaran dan bukanlah membuat ancaman kepada umat Islam. Misi dakwah kita juga adalah misi untuk menyelamatkan umat daripada terkena bahaya. Namun, jangan sampai mereka terkejut dan panic sehingga mereka lari tanpa menyelamatkan orang lain yang juga dalam bahaya. Kita harus jelas sehingga terang dan terlihat nyata yang matlamat kita adalah untuk mengeluarkan umat islam daripada dosa kearah pahala.

Kalau kita tidak dan tidak mahu melakukan suruhan ini, mudharat kepada orang yang kita serukan dan dakwahkan. Cuba bayangkan, kita tersilap intonasi atau cara atau uslub dan cara penyampaian… sehinnga orang yang kita seru, kita ajak semakin jauh dari jalan Allah, semakin membawa diri jauh dari orang yang mengajaknya ke jalan Allah, ke jalan Rabbnya.

Analogi; kita di tempat kerja, kita tahu yang di rumah kita ada bom. Kita nak bagitahu ahli keluarga kita yang kita sayang, untuk selamatkan diri. Apakah cara terbaik untuk kita bagitahu mereka? Supaya mereka bangun dengan tenang dari tidur dan selamtkan ahli keluarga yang lain, yang sedang berehat juga. Jangan sampai mereka panic dan ketakutan hingga tak mampu untuk mencari jalan keluar serta tak mampu untuk mengejutkan orang lain yang juga dalam bahaya.

Cara @ uslub @ intonasi amatlah penting.


 

[3] "dan agungkanlah Tuhanmu,"

Setelah diseru untuk member peringatan, kita diseru untuk mengagungkan Allah, Tuhan Yang Maha Besar. Sebelum memulakan langkah, kita perlu rasa dulu… betapa Esa, Besar dan Agung nya ALLAH. Letakkan Allah di tempat yang tinggi di hati kita.

Kerana, fitnah paling besar apabila kita rasa kita lagi baik, lagi besar, lagi best daripada orang yang kita dakwahkan. Jangan ingat kita selamat, kita belum dapat tiket masuk ke syurga.

Kita menjalankan dakwah kerana itu adalah bekalan hujah kita dihadapan Allah. Bukanlah confirmation ticket untuk kita ke syurga. Kerana itulah, kita kembali kepada Allah. Dalam apa jua halnya; kerana Allah, bersama Allah, dan kepada Allah.


 

[4] "dan bersihkanlah pakaianmu,"

Seorang daei rabbani perlu bersih hati dan rohani. Bagamana membersihkan rohani yang tidak boleh dilihat? Dengan berwudhuk dan bersuci, nescaya sucilah hati dan spiritual insan rabbani tersebut.

Dan yang paling penting adalah bersih dari segi fizikal dan jasmani serta luarannya. Penampilan yang menarik akan mudah didekati dan disenangi oleh umat manusia.

Daei rabbani akan lebih menjaga penampilannya, bukan sekadar melepaskan batuk di tangga, tetapi perlu ehsan dalam hal ini.

"kebajikan itu bukanlah menghadapkan wajahmu kearah timur dan ke barat, tetapi kebajiakn itu ialah (kebajikan) orang yang beriman kepada Allah, hari akhir, malaikat-malaikat, kitab-kitab dan nabi-nabi…."[2:177]

Kurangakn poensi diri untuk lalai dengan dunia. Arahkannya hanya kepada Allah, dan RasulNya. Harapkanlah ganjaran yang lebih besar daripada nikmat didunia daripada Allah. Ingatlah janji Tuhanmu yang benar.


 

[5] "dan tinggalkanlah segala (perbuatan) yang keji,"

Perbaikilah dirimu. Berusahalah untuk mendekatkan diri dengan Allah.

Sentiasalah perbaharukan lah taubatmu. Segeralah bertaubat. Jangan sampai kita rasa bahagia dengan dosa. Jangan biarkan dosa menghiasi hati kita.

Daei rabbani, adalah daei yang dekat dengan Allah. Apabila kita jauh dengan Allah, kita bukan lagi rabbani walaupun kita masih menyampaikan sebagai daei.


 

[6] "dan janganlah engkau memberi dengan maksud memperoleh balasan yang lebih banyak,"

Disana wujud lebih banyak fitnah. Yang kita harapkan adalah imbalan hanya dari Allah. imbalan Allah lebih besar nilainya dari pengikut dan imbalan di dunia.

Bukan imbalan yang boleh disediakan oleh manusia. Bukan semakin banyak kita beri, kita sampaikan, semakin banyak kita dapat wang atau ganjaran dunia.

Lebih banyak memberi dari meminta. Lakukan dakwah ini hingga tiada lagi alasan yang boleh diberikan untuk menghalang kita dari memiliki syurga idaman kita. Sudah tercapaikah matlamat ini?


 

[7] "dan kerana Tuhanmu, bersabarlah."

Bersabarlah. Allah ada bersama kita. Allah sentiasa ada bersama kita. Dan kita bersama Allah.

Orang disekeliling kita? Mereka hanya menyokong. Allah yang memberikan pertolongan.

><><><><><><><><><><><><><

Sudahkah kita menjadi daei rabbani??


 

p/s: ada soalan dari peserta program: mengapa tidak diterangkan tentang surah AL-Muzammil??

**kerana telah diundi… jika mahukan tafsir Al-Muzammil, perlu request lain kali….

Ustaz ada kerja,selepas habis jawab beberapa soalan, terus kesimpulan dan tutup majlis. Tak dapat sambung panjang. L


 


 


 


 


 

2 comments:

  1. Assalamualaikum,,,jzkk ukhti....atas entri ini..

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Mohon saudari semak semula asbabun nuzul antara kedua-dua muzammil dan mudatsir.

    Yang diturunkan kepada Rasulullah selepas bahagian 5 ayat pertama surah iqra tersebut, adalah surah al-MUDATSIR. Boleh rujuk hadis keempat dalam sahih al-bukhari.

    Manakala surah Muzammil pula, asbabun nuzulnya adalah ketika Rasulullah menghadapi dugaan dicemuh dikecam dan dilabel yang pelbagai oleh kafir musyrikin, maka Allah menurunkan surah MUZAMMIL, memberi tunjukajar kepada Rasulullah untuk berqiamullail dan memberi jaminan bahawa Allah akan menguruskan kafir quraisy tersebut (lihat ayat 10 surah ini).

    Sila perbetulkan ye, dan kalau boleh, make sure semak dulu before publish benda2 berkaitan fakta sejarah camni. Takut2 orang Islam sendiri yang jadi keliru. =)

    ReplyDelete