Sunday 4 July 2010

tidak berusaha = mensia-siakan doa.

bismillah...

selalu kita suruh orang doakan kita, dari orang yang paling dekat hingga orang yang paling jauh...
dari kawan-kawan hingga ke saudara mara mendoakan kita. sebab kita yakin Allah akan sahut doa kita dengan 2 jawapan iaitu "Yes!" or "Later..." antara dimakbulkan dan apa-apa yang kita minta akan menjadi kenyataan atau mendapat ganjaran di akhirat kelak.

tambahan lagi, kita tahu yang mak dan ayah kita akan sentiasa mendoakan anak-anaknya mendapat yang terbaik dalam segala bidang yang diceburinya.

namun, terfikir tak kita yang setakat doa sahaja kita tidak akan sampai ke destinasi, tanpa usaha.. rezeki tidak masuk ke perut dengan sendiri, tanpa belajar... ilmu tidak akan diperoleh dengan sekelip mata.

jadi kita perlu usaha sekuat tenaga untuk mendapat yang terbaik. walaupun usaha tidak ada kaitan dengan hasil (result)..[**to be discuss later]. tapi sanggupkah kita menghampakan dan mensia-siakan doa orang-orang yang kita sayang dengan tidak berusaha?

dengan usahalah pahala dikutip, dan setiap detik kita berusaha... malaikat di kanan sibuk mencatat agar diber ganjaran oleh Allah. kerana konsep tawakal adalah berserah sepenuhnya kepada Allah setelah berusaha... bukan usaha terlebih dan tak tak perlu berdoa dan berharap, tapi kedua-duanya adalah selari. semakin banyak usaha, semakin banyak tawakal dan berharap pada Allah bahkan tawakal perlu lebih besar kerana tawakal adalah proses berterusan walaupun urusan tersebut telah diselsaikan.

yakinlah dengan pertolongan Allah dan sama-sama kita amalkannya.

wassalam.





No comments:

Post a Comment